Beter slapen: 8x slaaptips voor jou

Slaap is een van de belangrijkste herstelmomenten en een belangrijke graadmeter om te bepalen hoe jij die dag gaat presteren. Je herstelt immers van de dag ervoor, waardoor stress wordt verminderd en alle ervaringen worden verwerkt. Het is daarom onwijs belangrijk om goed te investeren in je nachtrust. Vandaar dat wij in dit artikel 8 slaaptips gaan behandelen om jouw slaap te verbeteren. Neem elk punt in je op en bepaal hoe hij voor jou van toepassing is. Op die manier verbeter je met kleine veranderingen vaak al veel aan jouw nachtrust. Een win-win voor jou, je partner, werkgever en andere omgeving!

Beter slapen: 8x slaaptips voor jou

Slaaptip 1: Een (slaap)ritme zorgt voor rust

Voor een optimale nachtrust is het belangrijk zoveel mogelijk ritme an te houden. Dat betekent dagelijks rond dezelfde tijd gaan slapen, en ‘s ochtends rond dezelfde tijd opstaan. Hoewel het verleidelijk is om op sommige dagen uit te slapen, of bijvoorbeeld langer op te blijven dan op andere dagen, wordt het ritme hiermee verstoord. Een consequent en stabiel ritme zorgt namelijk voor de aanmaak van melatonine rond bedtijd. Het gevolg: je wordt slaperig en valt daardoor gemakkelijk in slaap. Houd hierbij zoveel mogelijk het ritme aan dat jouw lichaam aangeeft: word je moe, ga dan slapen.

Slaaptip 2: Probeer cafeïne zoveel mogelijk te beperken

Het consumeren van producten met cafeïne, bijvoorbeeld koffie, thee, chocolade en cola als belangrijkste voorbeelden, zorgt voor een mindere kwaliteit van de slaap. Je hoort dan ook vaak mensen zeggen dat ze niet kunnen slapen na een kop koffie in de avond. Houd als richtlijn zo’n 4 tot 6 uur voor bedtijd aan als het laatste moment om producten met cafeïne te consumeren. Op die manier weet je zeker dat het niet ten koste gaat van je slaap.

Slaaptip 3: Schermen, schermen, schermen

Net als fel licht zijn schermen, van bijvoorbeeld een TV, computer, laptop, smartphone en tablet funest voor de nachtrust. Die schermen belemmeren de aanmaak van melatonine. Het is daarom goed om al ruim voor het slapen gaan zo min mogelijk gebruik te maken van schermen. Je kunt dit bijvoorbeeld vervangen door het lezen van een goed boek of door voor het slapen gaan even te douchen.

Slaaptip 4: Een volle maag is funest

Zo net voor het slapen nog een grote maaltijd eten, dat is funest voor een goede nachtrust. Het lichaam moet dan namelijk nog aan het werk om al het eten te verwerken. Dit heeft direct invloed op de kwaliteit van de slaap, maar ook de duur van de slaap. Zorg daarom dat je probeert niet net voor het slapen te eten. Heb je honger of wil je toch nog iets eten, eet dan een gezonde snack. Je kunt dan denken aan vers fruit, komkommer of paprika. Gaan slapen met een lege maag is immers ook niet goed voor de nachtrust.

Slaaptip 5: Voldoende lichaamsbeweging

Beweging is belangrijk voor een goede nachtrust. Bewegen en/of sporten zorgt er namelijk voor dat je ‘s avonds vermoeider bent en daardoor lekkerder in slaap valt. Om optimaal te profiteren van deze betere slaap is het belangrijk om niet kort voor het slapen gaan te sporten. Je zult merken dat de lichaamstemperatuur hierdoor stijgt, wat ervoor zorgt dat het langer duurt voor je in slaap valt.

Slaaptip 6: Vermijd alcohol voor bedtijd

Je hoort het vaak: mensen die alcohol nuttigen als slaapmutsje voor het slapen gaan. Het is echter zo dat alcohol de kwaliteit van de slaap wordt verminderd. Je valt dus weliswaar sneller in slaap, maar de REM-slaap wordt sterk verminderd. Dit belangrijkste onderdeel van de slaap wordt op die manier beperkt. Hierbij geldt: hoe meer alcohol, hoe groter de gevolgen voor de REM-slaap en daarmee dus de nachtrust en het humeur overdag.

Slaaptip 7: Een donkere en stille slaapkamer

Slaapverstoringen verminderen de REM-slaap. Daardoor is het belangrijk om te zorgen voor zo min mogelijk verstoringen in de nachtrust. Dat doe je o.a. door de slaapkamer donker en stil te maken. Denk bijvoorbeeld aan verduisterende gordijnen of extra isolatie wanneer je langs een drukke plek of in het centrum van een stad woont. Kleine veranderingen kunnen hierbij grote gevolgen hebben voor de kwaliteit van de nachtrust.

Slaaptip 8: Een goed matras, bedbodem én kussen voor een optimale nachtrust

Ook het matras, bedbodem en kussen zijn enorm belangrijk voor een goede nachtrust. In jouw zoektocht naar het beste matras kom je tot één conclusie: dat is voor iedereen verschillend. Zo zijn lichaamstype, slaaphouding en de gekozen bedbodem belangrijke factoren die bepalen welk matras matcht. Om jou door al deze keuzes heen te loodsen heeft top-X een uitgebreide blog geschreven over het beste matras. Lees het blog: beste matras volgens top-X om erachter te komen wat het beste matras is voor jou.