Winkelinterieur: inspiratie en tips voor jouw winkel inrichting

Als het op winkelinterieur aankomt, wil je natuurlijk alles op de juiste manier hebben staan. Door hier goed over na te denken, kun je ervoor zorgen dat een klant meer koopt dan misschien de intentie is. Het is eigenlijk heel eenvoudig. Je winkel moet de producten die erin liggen eigenlijk gewoon zelf verkopen. De vloer is dus een verkoopmedewerker die niet actief is. Zowel zichtbare als onzichtbare facetten moeten ervoor zorgen dat een klant meer koopt. Door de manier waarop je je winkel inricht zo aan te passen, kun je er zomaar voor zorgen dat dit een groot effect heeft op het koopgedrag van klanten. Dit is natuurlijk precies wat je wilt.

Winkelinterieur: inspiratie en tips voor jouw winkel inrichting

Winkelinrichting

Het is makkelijk werken als de producten zichzelf wel verkopen, maar soms is daar een beetje extra voor nodig. Hierbij kan je winkelinrichting van pas komen. Je zou bijvoorbeeld eens kunnen nadenken over het gebruiken van categorieën op de winkelvloer. In de meeste winkels zie je dit systeem al wel. Vaak zijn producten voor honden, katten of het huishouden al bij elkaar gezet. Door het goed te sorteren, help je je klanten om een goede keuze te maken. Vaak draagt het maken van een goede keuze bij aan de klanttevredenheid en dit zorgt dat klanten graag terug in je winkel komen. Binnen de categorieën zou je dan weer verschillende subcategorieën kunnen gebruiken. Door bijvoorbeeld koffie voor een bepaalde machine van allerlei merken bij elkaar te zetten.

Hoeveelheid producten

Wat ook belangrijk is in je winkelinrichting is de hoeveelheid producten. Het is in veel winkels zo dat er niet genoeg ruimte is om alle producten juist uit te stallen. Dit helpt sowieso al niet om je klant een goede keuze te laten maken. Een overdaad aan producten kan er rommelig uitzien en zorgt ervoor dat een klant verward raakt en uiteindelijk geen keuze maakt. De slimste oplossing hiervoor is door je assortiment drastisch te verkleinen. Vaak heb je een groot aantal van de producten niet in je schappen nodig en nemen deze onnodig ruimte in beslag. Door minder keuze te bieden, stijgt de verkoop juist weer.

Merken groeperen

Wat ook een goed idee is, is om verschillende merk artikelen bij elkaar te zetten. Als een klant 1 bepaald merk artikel heeft en daar hoort een ander product bij, dan zou je door de merken bij elkaar te zetten, zomaar de kans op verkoop kunnen vergroten. Dit werkt bijvoorbeeld met shampoo en conditioner. Door de bijbehorende producten samen te presenteren met het hoofdproduct, koopt een klant dit veel sneller van hetzelfde merk. Denk hier dus goed over na als je je winkel gaat inrichten. Wanneer je dit op de juiste manier doet, vergroot je de kans op verkoop en gaat een klant met een tevreden gevoel de winkel uit.

Focus op het midden

Het is heel logisch om aan te nemen dat een consument in een schap het leukste of beste artikel altijd als eerste ziet en koopt. Deze aanname is niet juist. Zonder dat een klant er erg in heeft, ligt de focus al snel op het product dat het meest in het midden van het schap ligt. Dit is een duidelijke indicatie dat de plaatsing van je producten ontzettend belangrijk is. Door een artikel waar je veel op verdiend in het midden van het schap te zetten, is de kans veel groter dat het gekocht wordt en je dus meer geld kunt verdienen op een slimme manier.  

Producten in de spotlight    

Een andere manier om je verkoop een boost te geven, is door een winkel display te gebruiken. Dit is een manier om een product in de spotlight te zetten. Door gebruik te maken van een zeer opvallende display, zorgt dit ervoor dat het oog van een shopper al snel naar de display afglijdt. Vaak worden dit type displays gebruikt om nieuwe producten te promoten. Deze komen in verschillende soorten en maten. Je kunt er bijvoorbeeld een of meerdere verdeeld over de winkel zetten. Er zijn ook displays die wat kleiner van formaat zijn. Deze zijn dan bijvoorbeeld ideaal om bij de kassa neer te zetten. Vaak zijn mensen bij de kassa geneigd om nog een (kleine) impuls aankoop te doen. 

Sorteer op voordelen of op kenmerken

Aangezien elk product anders is en er voordelen aan kleven, is het goed om deze op de juiste manier te presenteren. Wanneer een bepaalde shampoo zorgt voor meer volume of juist geschikt is voor beschadigd haar, is het goed deze allemaal bij elkaar te zetten. Zo kunnen de verschillende merken en producten direct makkelijk met elkaar vergeleken worden en maak je het de klant makkelijker. 9 van de 10 keer kiest de consument voor de laagste prijs wanneer de verschillende producten met elkaar vergeleken worden. Als je ervoor kiest om bijvoorbeeld alle mondwaters gaat sorteren op kleur, zal een klant minder snel naar de prijs kijken en eerder naar de kenmerken. Wat het beste is voor jou winkel,hangt vooral van de doelgroep af.   

Denk na over de indeling 

Door gebruik te maken van een zeer opvallend en bijzonder winkelinterieur zorg je ervoor dat de klant eerder geïnteresseerd is om binnen te stappen. Voor je überhaupt je producten gaat plaatsen, moet je eerst  goed nadenken over de indeling. Je moet de vloer zo efficiënt mogelijk gebruiken en daarbij bedenken hoeveel ruimte je bijvoorbeeld voor de kassa of kassa’s nodig bent. Daarbij is het ook belangrijk dat zowel je klanten als je medewerkers zich goed door de winkel kunnen bewegen. Bouw het daarom niet te vol en laat de nodige ruimte vrij. Bij een kledingwinkel is het bijvoorbeeld ook belangrijk dat er genoeg pashokjes zijn en dat deze ook van het juiste formaat zijn. Een te klein pashokje is vervelend, een te groot pashokje is ruimte verspilling.     

Bepaal de looproute

Naast de ruimte in de winkel is het ook goed om na te denken over de route die de klant moet bewandelen. Het blijkt dat de consument meestal na de winkel binnen gestapt te zijn naar rechts wandelt. Daarbij kijkt een klant meestal naar rechts en zijn de artikelen die rechts staan dus ook het meest interessant. Wil je dat klanten juist een bepaald gangpad inlopen? Dan kan een opvallende display weer van pas komen. Dit maakt de consument nieuwsgierig en is een reden om een bepaalde route te bewandelen. Het is dan ook de ideale manier om producten uit te lichten.  

Zorg voor sfeer

Naast het interieur van je winkel is de hele sfeer bepalend voor de ervaring van je klanten. Het moet er allemaal natuurlijk goed uitzien en er moet overal genoeg ruimte zijn, maar een goede sfeer creëren is net zo belangrijk. Zorg bijvoorbeeld voor passende muziek en zet wanneer mogelijk een bank neer waar bijvoorbeeld een kop koffie gedronken kan worden. Zo voelen mensen zich heel snel welkom en een tevreden klant is een kopende en terugkerende klant. Bedenk ook dat de geur in de winkel belangrijk is. Zorg er dan ook voor dat er een neutrale geur hangt, zodat deze bij eigenlijk iedereen wel in de smaak valt. Een sterke geur hiervoor gebruiken, is hierbij niet verstandig.

Meer inspiratie op Homeblend

Wooninspiratie Tuin inspiratie Keuken inspiratie Badkamer inspiratie Slaapkamer inspiratie
Wat kost verhuizen?

Ben je van plan te verhuizen? Of je nu naar de andere kant van de [...]

Meditatieruimte in je woning creëeren: hoe pak je dat aan?

Mediteren wordt door steeds meer mensen gedaan en dat is ook logisch, aangezien meditatie verschillende [...]

Sfeervolle tuin: zo pak je dat aan

Een tuin is meer dan alleen een verzameling planten en paden; het is een verlengstuk [...]

Hoe vernieuw je het uiterlijk van je woonkamer?

Wil je je woonkamer opfrissen zonder meteen alles om te gooien? Soms is een klein [...]

4 dingen die je moet weten voordat je investeert in waterontharding

Als je overweegt om de waterkwaliteit in je huis te verbeteren, is het belangrijk om [...]