Een meubelwinkel beginnen? Stappenplan & tips!

Mooie meubels verkopen kan heel lucratief zijn. Zeker als je je richt op een bepaalde doelgroep, zoals bijvoorbeeld liefhebbers van Scandinavische meubels of van meubels van een bepaalde fabriek of ontwerper. Je kunt vandaag de dag ook een meubelwinkel online beginnen. Je hoeft dus geen pand te huren en een architect in de arm te nemen voor de inrichting. Maar natuurlijk heb je wel startkapitaal nodig. Je kunt kiezen voor een zakelijke lening van Swishfund. Afhankelijk van je behoefte kun je een startkapitaal lenen. Als het om een startende onderneming gaat kun je natuurlijk nog geen jaarcijfers overleggen en zal er om een business plan worden gevraagd om te beoordelen of je op te starten bedrijf rendabel is.

Meubelwinkel beginnen?

Kies je assortiment met zorg

Voor een meubelwinkel die pas net begint geldt ‘less is more’. Je kunt wel direct willen starten met gigantisch assortiment, maar je zult eerst klanten moeten vinden. Als je geen geld wilt uitgeven aan een winkel of opslagruimte dan is het belangrijk dat je je meubelen kunt bestellen bij een retailer met betrouwbare levertijden. Je wilt je klanten immers goed kunnen informeren over de levertijd van hun bestelling. Ook is het wel fijn als je weet wat je verkoopt. Ga dus niet alleen af op foto’s maar ga als dat maar enigszins mogelijk is de spullen zelf bekijken. Dan kun je bij vragen je klanten ook goed informeren. 

Hoe kunnen klanten mij vinden?

Als je een website hebt van je meubelwinkel dan is het natuurlijk zaak om klanten te trekken. Je kunt daarvoor verschillende middelen inzetten. Eén daarvan is Google Adwords. Adverteren via Google kan zeer effectief zijn. Een banner met een link naar jouw website wordt getoond aan internetgebruikers die mogelijk in jouw meubelen geïnteresseerd zijn. Je moet er wel rekening mee houden dat je een vergoeding betaalt voor iedere keer dat er op de link naar jouw website wordt geklikt. Je kunt het aantal kliks per dag instellen zodat je niet het risico loopt dat je honderden euro’s kwijt bent aan deze manier van reclame maken zonder dat het je veel oplevert. 

Zorg dat je je onderscheidt

Op het internet zijn duizenden webshops te vinden die meubels en woonaccessoires verkopen. Het is dus zaak om je te onderscheiden. Dat kan onder andere met een goede website. Als je zelf niet handig bent met het ontwerpen van een webpagina, schakel hiervoor dan een deskundige in. Deze kosten kun je later aftrekken van je inkomstenbelasting omdat ze immers rechtstreeks verband houden met je onderneming. Zorg voor goede en duidelijke beschrijvingen van de producten die je verkoopt. Zorg ook voor een vlotte navigatie op je website. Kies voor een logisch menu waarin een bezoeker snel kan vinden wat hij zoekt. 

In welke prijsklasse vallen je meubels?

Bepaal van tevoren in welke prijsklasse je meubels wilt verkopen. Ga je voor het hogere segment, spreek dan je bezoekers met u aan en leg de nadruk op de exclusiviteit van de meubelen en dat ze zich daarmee van de massa kunnen onderscheiden. Wil je vooral meubels verkopen die een huis gezellig en knus maken dan richt je je op gezinnen en mensen die van goede spullen houden maar daar geen fortuin voor neer willen tellen. Kortom: een gezin waar de hond gewoon op de bank mag liggen en er geen moord en brand wordt geschreeuwd als er een glas limonade over de tafel gaat. In dat laatste geval is het meer voor de hand liggend om je bezoekers met je aan te spreken. 

Het succes kan even op zich laten wachten

Of je nu een online meubelwinkel sart, en fysieke winkel of een combinatie, het is niet te verwachten dat je direct succesvol bent. Je klanten zullen de weg naar je winkel moeten vinden en dat kan even duren. Natuurlijk kun je reclame maken op verschillende manieren. Begin daar als het even kan al mee voordat je je deuren opent. Zo weten je mogelijk toekomstige klanten dat ze straks bij jou de mooiste meubelen kunnen bestellen. Zorg dat je goede foto’s op je website hebt of dat de inrichting van je winkel er tiptop uitziet. Probeer aandacht te krijgen voor je winkel, bijvoorbeeld door de redactie van een plaatselijk huis-aan-huis blad te benaderen. Alle aandacht die je kunt krijgen is immers meegenomen.

Meer inspiratie op Homeblend

Wooninspiratie Tuin inspiratie Keuken inspiratie Badkamer inspiratie Slaapkamer inspiratie
Wat kost verhuizen?

Ben je van plan te verhuizen? Of je nu naar de andere kant van de [...]

Meditatieruimte in je woning creëeren: hoe pak je dat aan?

Mediteren wordt door steeds meer mensen gedaan en dat is ook logisch, aangezien meditatie verschillende [...]

Sfeervolle tuin: zo pak je dat aan

Een tuin is meer dan alleen een verzameling planten en paden; het is een verlengstuk [...]

Hoe vernieuw je het uiterlijk van je woonkamer?

Wil je je woonkamer opfrissen zonder meteen alles om te gooien? Soms is een klein [...]

4 dingen die je moet weten voordat je investeert in waterontharding

Als je overweegt om de waterkwaliteit in je huis te verbeteren, is het belangrijk om [...]