Als je bij een bedrijf iets wilt kopen of een dienst afnemen dan wil je natuurlijk weten of het bedrijf betrouwbaar is en of andere klanten tevreden zijn. Hiervoor kun je online beoordelingen lezen op zogenaamde review sites. Dit zijn websites waar verschillende bedrijven worden beoordeeld. Van deze beoordelingen wordt een gemiddelde genomen om het bedrijf een cijfer of een aantal sterren te geven. Maar hoe moet je de beoordelingen lezen? Kun je er blind op afgaan?

Lees altijd meer beoordelingen
Stel je wilt iets bestellen bij LeenBakker online. Je hebt bij deze winkel nog nooit eerder gekocht dus je gaat eerst op zoek naar reviews. Als je die hebt gevonden dan is het belangrijk om er in ieder geval meerdere te lezen. Als er toevallig een goede of juist slechte review bovenaan staat dan kan dat een toevalstreffer zijn. Iemand die een heel slechte ervaring heeft zal zeker niet tevreden zijn. Iemand die iets bestelt wat de volgende werkdag wordt geleverd en wat ook nog eens prima bevalt is natuurlijk uitermate tevreden. Het is dus zaak dat je meer beoordelingen leest. Sommige bedrijven hebben honderden beoordelingen die je natuurlijk echt niet allemaal door hoeft te nemen. Maar pik er zo hier en daar eentje uit, zowel goed als slecht en lees waarom die persoon positief of juist negatief is. Op die manier kun je een beeld krijgen van het bedrijf.
Zijn beoordelingen betrouwbaar?
Het komt voor dat bedrijven betalen voor het schrijven van positieve reviews. Als bij een bedrijf uitsluitend 5-sterren reviews staan dan zou je je kunnen afvragen of dat wel klopt. Maar ook andersom komt voor. Als iemand een negatieve ervaring heeft kan het goed zijn dat diegene zijn familie en vrienden heeft gemobiliseerd om ook een negatieve review te plaatsen terwijl ze zelf nooit zaken hebben gedaan met dat bedrijf. En dan is er nog de groep die een negatieve beoordeling plaatst in de hoop er een slaatje uit te slaan. Bedrijven willen natuurlijk geen slechte beoordelingen. Dus gebeurt het wel dat een bedrijf contact zoekt met iemand die een slechte review heeft geplaatst en diegene een aanbod doet: ‘als de review mag worden verwijderd krijgt u een korting van 25% op uw volgende aankoop’. Hier wordt tegenwoordig wel tegen opgetreden, maar het gebeurt waarschijnlijk nog steeds. Het kan dus goed zijn dat de klager helemaal niet zo ontevreden was maar dat er een andere reden was voor een minder positieve beoordeling.
Welke punten zijn voor jou belangrijk?
Vaak wordt bij een review gevraagd om het bedrijf op meerdere punten te beoordelen met sterren. Bijvoorbeeld op klantvriendelijkheid, kwaliteit van de geleverde producten, snelheid van levering. Daarnaast krijg je de gelegenheid om in eigen woorden nog iets aan de review toe te voegen. Het is dus belangrijk voor jou om je oordeel te vellen op basis van de voor jou relevante zaken. Misschien vind je het belangrijk dat een bedrijf snel levert. Misschien is voor jou de prijs van doorslaggevend belang.
Is de plaatser van de review voor jou relevant?
Vooral bij reviews over vakanties en overnachtingen is het belangrijk dat degene die een review geeft voor jou relevant is. Een ouder echtpaar zal een ander oordeel hebben over een vakantieresort dan een gezin met jonge kinderen. Het gezin is wellicht enthousiast over alle voorzieningen voor de kinderen, het oudere echtpaar beklaagt zich wellicht over de disco die hen tot 1 uur ’s nachts uit de slaap hield. Als je een vakantie boekt is het dus belangrijk dat je afgaat op reviews van personen die zo goed mogelijk aansluiten bij je eigen situatie. En ook hier geldt weer: lees meerdere reviews en ga niet af op het eerste oordeel dat je tegenkomt. Let er ook op wanneer de review is geplaatst. Een beoordeling over een hotel van 4 jaar geleden is wellicht niet meer relevant, of die beoordeling nu negatief of positief is.
Zelf een review schrijven
Als je zelf een bestelling hebt gedaan bij een bedrijf, een vakantie hebt gehad of ergens bent gaan eten dan is de kans groot dat je gevraagd wordt een online review te plaatsen. Het is belangrijk om een eerlijk oordeel te geven over je ervaring met het bedrijf. Kritiek mag, maar dat moet dan wel terecht zijn. Je zou het immers zelf ook niet leuk vinden als een klant je bedrijf beoordeelt met pertinente onwaarheden.
Meer inspiratie op Homeblend
Wooninspiratie Tuin inspiratie Keuken inspiratie Badkamer inspiratie Slaapkamer inspiratieDuurzame keukens: hoe maak je een verantwoorde keuze?
De keuken is het hart van je huis — en als je duurzaamheid belangrijk vindt, [...]
jul
Jouw huis in balans: interieur, sfeer en duurzaamheid
Een fijn huis is meer dan alleen maar meubels. Het gaat om de balans in [...]
jul
Beschermd: Waarom slimme buitenverlichting zo’n goed idee is voor jouw tuin
Er is geen samenvatting, omdat dit een beschermd bericht is. [...]
jul
Zo geniet je elke dag van mooie bloemen in je tuin
Het geheim van een tuin die het hele seizoen bloeit? Slimme planning en de juiste [...]
jul
Hoe kies je een betrouwbaar verhuisbedrijf?
Bij een verhuizing komt over het algemeen aardig wat stress kijken. De een heeft hier [...]
jun
Verkoop en aankoop van woningen vraagt om duidelijkheid
De woningmarkt staat onder druk. Niet alleen door prijsontwikkelingen, maar ook door het tempo waarin [...]
jun
Zonnepanelen als slimme stap richting energiebewust wonen
Steeds meer huishoudens kiezen ervoor om zelf energie op te wekken. Niet alleen vanwege de [...]
jun
Slim meer ruimte creëren met een dakkapel met hoekconstructie
Een dakkapel met hoekconstructie biedt een unieke manier om meer ruimte te realiseren op zolder. [...]
jun
Ontdek de veelzijdigheid van een buitenkeuken collectie
Buiten koken is voor veel mensen een prettige uitbreiding van hun dagelijks leven. Niet alleen [...]
jun