Webshop beoordelingen: hoe beoordeel je reviews?

Als je bij een bedrijf iets wilt kopen of een dienst afnemen dan wil je natuurlijk weten of het bedrijf betrouwbaar is en of andere klanten tevreden zijn. Hiervoor kun je online beoordelingen lezen op zogenaamde review sites. Dit zijn websites waar verschillende bedrijven worden beoordeeld. Van deze beoordelingen wordt een gemiddelde genomen om het bedrijf een cijfer of een aantal sterren te geven. Maar hoe moet je de beoordelingen lezen? Kun je er blind op afgaan?

Webshop beoordelingen

Lees altijd meer beoordelingen

Stel je wilt iets bestellen bij LeenBakker online. Je hebt bij deze winkel nog nooit eerder gekocht dus je gaat eerst op zoek naar reviews. Als je die hebt gevonden dan is het belangrijk om er in ieder geval meerdere te lezen. Als er toevallig een goede of juist slechte review bovenaan staat dan kan dat een toevalstreffer zijn. Iemand die een heel slechte ervaring heeft zal zeker niet tevreden zijn. Iemand die iets bestelt wat de volgende werkdag wordt geleverd en wat ook nog eens prima bevalt is natuurlijk uitermate tevreden. Het is dus zaak dat je meer beoordelingen leest. Sommige bedrijven hebben honderden beoordelingen die je natuurlijk echt niet allemaal door hoeft te nemen. Maar pik er zo hier en daar eentje uit, zowel goed als slecht en lees waarom die persoon positief of juist negatief is. Op die manier kun je een beeld krijgen van het bedrijf. 

Zijn beoordelingen betrouwbaar?

Het komt voor dat bedrijven betalen voor het schrijven van positieve reviews. Als bij een bedrijf uitsluitend 5-sterren reviews staan dan zou je je kunnen afvragen of dat wel klopt. Maar ook andersom komt voor. Als iemand een negatieve ervaring heeft kan het goed zijn dat diegene zijn familie en vrienden heeft gemobiliseerd om ook een negatieve review te plaatsen terwijl ze zelf nooit zaken hebben gedaan met dat bedrijf. En dan is er nog de groep die een negatieve beoordeling plaatst in de hoop er een slaatje uit te slaan. Bedrijven willen natuurlijk geen slechte beoordelingen. Dus gebeurt het wel dat een bedrijf contact zoekt met iemand die een slechte review heeft geplaatst en diegene een aanbod doet: ‘als de review mag worden verwijderd krijgt u een korting van 25% op uw volgende aankoop’. Hier wordt tegenwoordig wel tegen opgetreden, maar het gebeurt waarschijnlijk nog steeds. Het kan dus goed zijn dat de klager helemaal niet zo ontevreden was maar dat er een andere reden was voor een minder positieve beoordeling. 

Welke punten zijn voor jou belangrijk?

Vaak wordt bij een review gevraagd om het bedrijf op meerdere punten te beoordelen met sterren. Bijvoorbeeld op klantvriendelijkheid, kwaliteit van de geleverde producten, snelheid van levering. Daarnaast krijg je de gelegenheid om in eigen woorden nog iets aan de review toe te voegen. Het is dus belangrijk voor jou om je oordeel te vellen op basis van de voor jou relevante zaken. Misschien vind je het belangrijk dat een bedrijf snel levert. Misschien is voor jou de prijs van doorslaggevend belang. 

Is de plaatser van de review voor jou relevant?

Vooral bij reviews over vakanties en overnachtingen is het belangrijk dat degene die een review geeft voor jou relevant is. Een ouder echtpaar zal een ander oordeel hebben over een vakantieresort dan een gezin met jonge kinderen. Het gezin is wellicht enthousiast over alle voorzieningen voor de kinderen, het oudere echtpaar beklaagt zich wellicht over de disco die hen tot 1 uur ’s nachts uit de slaap hield. Als je een vakantie boekt is het dus belangrijk dat je afgaat op reviews van personen die zo goed mogelijk aansluiten bij je eigen situatie. En ook hier geldt weer: lees meerdere reviews en ga niet af op het eerste oordeel dat je tegenkomt. Let er ook op wanneer de review is geplaatst. Een beoordeling over een hotel van 4 jaar geleden is wellicht niet meer relevant, of die beoordeling nu negatief of positief is. 

Zelf een review schrijven

Als je zelf een bestelling hebt gedaan bij een bedrijf, een vakantie hebt gehad of ergens bent gaan eten dan is de kans groot dat je gevraagd wordt een online review te plaatsen. Het is belangrijk om een eerlijk oordeel te geven over je ervaring met het bedrijf. Kritiek mag, maar dat moet dan wel terecht zijn. Je zou het immers zelf ook niet leuk vinden als een klant je bedrijf beoordeelt met pertinente onwaarheden.

Meer inspiratie op Homeblend

Wooninspiratie Tuin inspiratie Keuken inspiratie Badkamer inspiratie Slaapkamer inspiratie
Nieuwe droomkeuken? Zo kun je deze realiseren

Het realiseren van je droomkeuken is een spannend en bevredigend project. Een keuken is niet [...]

Een gezellig buitenverblijf creëren met stijlvolle tuinmeubels: hoe pak je dat aan?

De tuin is een heerlijke plek om lekker te zitten tijdens de warmere zomerdagen. Daarnaast [...]

Zijn je leidingen thuis vaak verstopt? Hier zijn wat oorzaken en oplossingen

Niets is zo irritant als een gootsteen die niet doorloopt, een toilet dat niet goed [...]

4 redenen waarom je een vloerkleed in huis moet nemen

Een vloerkleed kan een geweldige toevoeging zijn aan elk interieur. Of je nu op zoek [...]

Woningrenovatie: hoe pak je dat aan?

Het renoveren van een woning biedt een unieke kans om nieuw leven in een oud(er) [...]

Screens: alle voordelen van screens voor je ramen

Wanneer je nadenkt over het verbeteren van je wooncomfort en het verlagen van je energiekosten, [...]

Wat is belangrijk bij stoelen voor in de horeca?

Stoelen zijn een essentieel onderdeel van elk horecagelegenheid, of het nu gaat om een café, [...]

Bijpassende eettafel en bijzettafel: zo zorg je voor een bijpassend geheel

Het kiezen van meubels voor je woonkamer en eetkamer kan een uitdagende taak zijn, vooral [...]

Minimalistisch warm, hoe krijg je warmte in je minimalistische interieur?

Minimalisme staat vaak synoniem voor strakke lijnen, neutrale kleurenpaletten en een ‘minder is meer’ benadering. [...]